Vårt Land, 29. april 2009

Anmeldt av Karen Frøsland Nystøyl

Det siste slaget

av Kristian Kapelrud,

Gyldendal

Konflikten tilspisser seg i landet som en gang het Alfabeta-Nia, og det er like før det siste slaget bryter løs. Kampen handler ikke bare om land, men dypest sett om sannhet og retten til å tro.

Med boken Det siste slaget avslutter Kristian Kapelrud serien om Tegnets forsvarere. Jakten på det eldgamle symbolet Diateken trappes opp for i den ligger alle beviser. Men kan et symbol forhindre ondskap og krig? Og kan en gjenstand avsløre sannheten om tegn og bokstaver? Og hva skjer om den ikke skulle virke?

Refleksjon. Kristian Kapelruds fantasy-serie om Tegnets forsvarere er noe helt for seg selv. Den lodder dypt, og den oppfordrer til eksistensiell refleksjon hos leserne. Ved å skape en verden der menneskene består av tegn, bokstaver og ord og der det finnes en forfatter som skriver om dem og dermed gir dem liv, åpner Kapelrud for en historie som i seg selv er fengende, men som blir enda mer interessant dersom den leses som en parallell historie til kristendommens fortelling om syndefall, forsoning og frelse.

To verdener. Bøkene rommer to virkeligheter: Den ene er forfatteren Louis Mackenzies verden, der han skriver sine bøker om Alfabeta-Nia. Det er han som er Forfatteren. Den andre virkeligheten er landet han skriver om. I Alfabeta-Nia har det gått flere tusen år siden de første gang ble skrevet om og deres historie startet. Noen har beholdt troen på Forfatteren, andre har forkastet den. Etter hvert som folket i Alfabeta-Nia forkaster troen på Forfatteren, lever de også sitt eget liv. Konger og kriger har kommet og gått, men alltid har noen kjempet det godes sak.

I Louis Mackenzies verden er han i denne boken blitt en berømt forfatter, og hans livsverk om Tegnets forsvarere skal avsluttes. Men hvordan? Han har fått skrivesperre.

I den verdenen han skriver om, sitter en ung tronarving som absolutt ikke ønsker å bli konge. Hans eneste håp er Diateken, den eldgamle gjenstanden Forfatteren etterlot seg, men som er i fiendens varetekt.

Skriver seg tilbake. Hvordan dette går, skal ikke røpes her, selv om det helst vil gå godt. Etter en god førstebok og en noe svakere oppfølger, skriver Kapelrud seg tilbake til en relevans mellom de to virkelighetene og større åpninger for refleksjon. Karakterene må forsvare det de tror på til siste slutt: «Livets byggeklosser er bokstaver og tegn. I seg selv er de ganske livløse. Det er først når de kobles sammen i nesten mystiske rekkefølger, i ord og setninger, at tegnene danner liv! (...) Vi lever, puster og føler og glemmer hva vi består av. Spørsmålet er altså hva som skaper dette livet er det tilfeldigheter, -eller blir det skrevet?» sier en av dem. For Vårt Lands lesere bør parallellen være klar.

Litt rart. Sammenblandingen mellom de to verdenene der Louis Mackenzie er forfatteren og Forfatteren blir litt merkelig når han skriver seg selv inn i den andre virkeligheten. Det er på mange måter logisk, men samtidig litt rart. I tillegg er det fotnoter som henviser til bøker som fins i Louis Mackenzies virkelighet, men ikke i vår, og det oppleves som overflødig. Samtidig er denne illusjonen så konsekvent at boken har med en e-post fra Louis Mackenzie til Kristian Kapelrud. Så kan man tro på det eller ikke. For når alt kommer til alt, handler denne boken om å ta standpunkt.

©Vårt Land

"... en både tett og vidtfavnende fantasyroman, som stadig åpner for nye overraskende innsikter."

- Hamar Arbeiderblad